חיפוש מתקדם
חפש
  אימון כדורגל
  אימון כדורסל



השוער והמעבר למשחק 11 על 11

חנן טיבי מאמן שוערים בטור מיוחד לשוערים על המעבר משערים קטנים לגדולים טור חובה למאמן ולשוער


מאת : חנן טיבי
 
בעונת המשחקים 1982 הונהגה בהתאחדות לכדורגל לראשונה בישראל ליגת ילדים במתכונת 7x7 [ליגה שאף שופרה למתכונת של 8x8 בילדים ג` ובילדים ב`].ילידי 1982 היו המחזור הראשון, ששיחקו לרוחב המגרש לראשונה. עד אותה שנה, כל קבוצות הילדים שיחקו לאורך מגרש הכדורגל המקורי.

שינוי זה, הביא להקלה גדולה לשוערים הצעירים, שהחלו את דרכם בשער שמימדיו תאמו את מאפייני הגיל שלהם. יוזמה ברוכה זו, הביאה לתוצאות חיוביות בלימוד ואימון שוערים בגיל הצעיר.תסכולים רבים שליוו את השוערים בעיקר במשחק הגובה, נוטרלו מעט, ואפשרו למאמנים לעבוד עם השוערים לטווח ארוך יותר ועל יסודות בריאים.

כיום המעבר החד נותר בין קבוצת ילדים ג` לבין ילדים ב`. שנתון הבר מצווה אינו תמיד השנה שבה כל אחד מתחיל את התפתחותו לגובה, מי ששפר עליו מזלו וצמח מעט, מתמודד עם המעבר בצורה סבירה.
לדאבוננו כל ילד צומח לגובה בגיל אחר, ואלו שטרם החלו זאת בגיל 13 נכונה להם התמודדות קשה, בנחיתות מסוימת לעומת אלו שכן.

בגרמניה למשל עוברים בהדרגה לשחק לאורך המגרש עם שערים גדולים, במידות אורך קטנות מהמגרש המקורי. דהיינו מקו שש עשרה מטר אחד עד לשני. מעבר זה מקל על שחקני השדה שמידות המגרש הותאמו להם. אולם לשוערים אין צורת משחק זו מסייעת להם בהתפתחות המקצועית שלהם.
לדוגמה: שחקני השדה עוברים להבקיע לשער שמידותיו גדולים בהרבה מהשער הקודם וזוהי הקלה משמעותית עבורם.  פועל יוצא מכך שעיקר המעמסה במעבר היא לתפקיד השוער.

נשאלת השאלה: כיצד ניתן להתמודד עם השינוי הגדול? והאם ניתן לסייע לשוערים אלו?
התשובה היא כן !
לפני שנפרט באילו דרכים ניתן לענות על קושי זה , ברצוני להביא דוגמה כללית.
כאשר בגופנו אנו נפגעים או לוקים מבחינה מוטורית ,מתבצע פיצוי על מנת לעזור בתפקוד הנדרש.
המח:' מנהל העבודה' מבצע זאת אוטומטית ומידית ,על מנת לענות על חוסר האיזון כתוצאה מהפגיעה.באמון בכלל אנו שמים לב ליתרונות והחסרונות של הספורטאי,אנו שומרים על רמה גבוהה של המרכיבים המשופרים, ומנגד אנו עובדים על צמצום הפערים והמרכיבים הפחות חזקים . במידה ומגיעים אלינו שוערים שבשנים עברו התאמנו ושיחקו ברמה סבירה, אולם במעבר לשער גדול נתקלים בקשיים בכיסוי שטחים ברחבת השער ,וברחבת השוער כתוצאה  לסיבות שהזכרנו קודם. יש לבצע עבודת 'פיצוי' באימונים.

המרכיבים הבאים במשחק השוער יכולים לתת מענה על העדר צמיחה לגובה בשלב זה.
כושר גופני
1.כח 2. מהירות 3. זריזות 4.כח מתפרץ 5.אימון פליאומרי{ניתורים{
מרכיבים ביסודות תפקוד השוער
1.עבודת רגליים 2. מיקום ברחבת השער 3. מהירות תגובה
ניתן לעבוד בתחילה על כל מרכיב בנפרד ללא כדור אולם לא לאורך זמן.בנושא תפקוד השוער ניתן לעבוד על המרכיבים בנפרד רק בהתחלה,אולם מומלץ לבצע אימון משולב של כל השלושה.
למשל בעבודת רגליים: קואורדינציה{זריזות+מהירות} ביצוע של תנועות מנוגדות בזמן קצוב.
מהירות תגובה: כח מתפרץ{כח+מהירות}תגובה לכדורים במצבי גובה ושטח שונים.
מיקום: שינוי מיקום מהיר ברחבת השער ,שילוב של האימונים הקודמים. לדוגמה תיקון מיקום לקוי  בעבודת רגליים מהירה לכדורים במצבי גובה ושטח שונים {גובה עומק רוחב}.

לסכום, עלינו לוודא שמרכיבי הכושר הראשונים ברמה סבירה לפני שעובדים על אמון פליאומטרי.במידה ונשפר את יכולת הניתור שלנו נוכל להתגבר על העדר הגובה הזמני. אך זה בלבד אינו יכול לתת מענה ופיצוי כולל ,הוא חייב לבוא בשילוב מרכיבי תפקוד השוער.






Copyright © Imonim.co.il All rights reserved youth soccer drills בניית אתרים